این کتاب به بررسی ماهیت واقعی و هدف اصلی تصوف و عرفان پرداخته و راهکارهای ارزنده ای به سالکان تصوف ارائه می دهد. مولف کتاب در مقدمه آن می نویسد: برخی از افراد، رسوم و عادات بزرگان را تصوف و عرفان میپندارندو گروهی رسیدن به وجد و کیفیات خاص درونی را تزكیه و اصلاح فهمیدند و عدهای برکشف و کرامات نام تصوف و عرفان نهادهاند و عدهای دیگر بهاشتباه بدعتهایی را بامفاهیم عرفانی و اصلاحی درآمیختند و همین را تزكیه و عرفان قلمداد نمودند در چنین اوضاعی هدف اصلی تصوف از نظرها پنهان مانده وبر اثر درهم آمیختن مفاهیم عرفانی با مفاهیم غیرعرفانی، ضرر و زیانهای زیادی پدیدآمد. بهعنوانمثال کسانی که حصول کیفیتهای درونی و غیراختیاری و یا کشف و کرامات راتزکیه و اصلاح میپنداشتند به این حقیقت پی نبردند که چنین چیزهایی نه برای تزکیه واصلاح لازم است و نه برای هر کسی حاصل میشود و نه از عدم حصول آنها در کمالاتدینی انسان نقصی پدید میآید و نه در تصوف و عرفان نقصی به وجود میآید. از اینروآن دسته از سالكان طریقت که چنین برداشتهایی از تصوف داشتند، وقتی بعد از مجاهدهو ریاضت به این کیفیات و حالات درونی دست نیافتند، دچار یأس و ناامیدی شده و فکرکردند که به مقصود واقعی نرسیدهاند.
برعکس، یک عده افراد فاسقالعمل و یا ناقصالعمل وقتی بر اثرانجام دادن یکسری اوراد و اذکار، حالات و کیفیتهایی به دست آوردند، فکر کردند کهبه مقصود نهایی تزکیه و اصلاح دستیافتهاند، لذا دچار غرور شده و تصور کردند کهبه کمال تصوف و عرفان نائلآمدهاند؛ در صورتیکه بدون پیروی کامل از احکام شریعتو سنتهای رسولاللّه(ص) هیچکسبه مقصود نهایی تصوف و عرفان نمیرسد و این حقیقت روشنی است که تمام ائمه و بزرگانتصوف به آن تصریح کردهاند. در واقع عمل کردن بر تمام احکام شریعت همان چیزیاست که از آن به تصوف و عرفان» تعبیر میشود.ام المومنین عایشه رضیاللهعنها بزرگ بانوی فرهیخته مسلمان
تصوف ,عرفان ,تزکیه ,اصلاح ,مفاهیم ,مقصود ,و عرفان ,تصوف و ,تزکیه و ,و اصلاح ,که به
درباره این سایت